تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۹۲۹۰۵
رئیس‌جمهوری در اجتماع مردم سمنان:

سه ماه اجرای «برجام» گشایش‌های فراوان ایجاد کرد

(روزنامه ايران - 1395/02/01 - شماره 6194 - صفحه 2)

در بیست و ششمین سفر استانی کاروان تدبیر و امید، رئیس جمهوری روز گذشته به سمنان سفر کرد و با استقبال گسترده مردم روبه رو شد. حجت‌الاسلام حسن روحانی در سخنرانی خود در اجتماع مردم استان در ورزشگاه تختی شهر سمنان، به تحلیل شرایط سیاسی حاکم بر کشور پرداخت، تحلیلی که با انتقاد وی از افزایش مطالبات از دولت، هرج و مرج رسانه‌ای و هشدار نسبت به از دست دادن فرصت برجام همراه بود. نادیده گرفتن و کاستن از میزان اهمیت دستاوردهای ملی که در دولت یازدهم رقم خورد،‌بخش دیگری از انتقادهای روحانی بود که دیروز مطرح شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در این سخنرانی، اقتصاد مقاومتی را مبنای برنامه‌های سال 95 دولت تدبیر و امید دانست و تأکید کرد که باید دست به دست یکدیگر، اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنیم. رئیس شورای عالی امنیت ملی، با تأکید بر اینکه «زنجیرهای تحریم را گسسته ایم»، به شرایط آغاز به‌کار دولت یازدهم اشاره و اظهار کرد: همزمان با آغاز فعالیت دولت یازدهم، اسلام هراسی، ایران هراسی و تحریم‌ها در نقطه اوج بود و تورم، رکود، بیکاری و نبود آرامش در بازار، زندگی مردم و آینده کشور و اقتصاد را در ذهن مردم با تردیدهای فراوان مواجه کرده بود.

وی گفت: ملت بزرگ ایران با تصمیم تاریخی خود در خرداد 92، خواست که اسلام هراسی و ایران هراسی قدرت‌های بزرگ و صهیونیسم جهانی را با شکست مواجه کرده و فشارهای حاصل از تحریم و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را یکی پس از دیگری حل و فصل کند. روحانی با قدردانی از ملت ایران که طی 31 ماه اخیر که از عمر دولت تدبیر و امید می‌گذرد، همواره در کنار نظام بوده و پاسخگوی ندای رهبری بودند، گفت: امروز با تلاش دولت و ملت تقریباً به قله بلندی که پیش رو داشتیم نزدیک شده‌ایم و ملت بزرگ و سرافراز ایران توانستند با قدرت خود تمامی قطعنامه‌های تحریمی در چارچوب فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد را از بین ببرند.

رئیس جمهوری، با بیان اینکه امروز مسیر و راه برای حرکت ایران اسلامی باز شده است، افزود: همه باید برادرانه، منسجم و در کنار هم برای ساختن ایرانی آباد تلاش کنیم و دولت منتخب شما با هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و کمک شما مردم، در تمام میدان‌ها چیزی را کم نخواهد گذاشت و از این موضوع اطمینان داشته باشید. وی تصریح کرد: رقابت، حزب و جناح در دوران انتخابات اشکال ندارد، چرا که دوران انتخابات دوران شعار و رقابت است، اما اکنون رقابت‌ها را باید کنار گذاشت، امروز زمان اجرای برجام و استفاده از فرصت‌ها است.

برجام افتخاری سیاسی و حقوقی برای تاریخ ایران است

رئیس جمهوری، برجام را ثمره تلاش ملت بزرگ ایران و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: به آنان که می‌گویند برجام برای ما چکار کرده است، باید گفت برجام افتخاری سیاسی و حقوقی برای تاریخ ایران ثبت کرده است. روحانی در تشریح دستاوردهای برجام افزود: هیچ کس تصور نمی‌کرد که شش قطعنامه شورای امنیت و دوازده قطعنامه شورای حکام به یکباره لغو و برای همیشه به زباله دان تاریخ ریخته شود. فروش نفت ایران به نصف کاهش یافته بود و رفت و آمد کشتی‌ها به بنادر ایران عملاً تحریم شده بود و هیچ ارتباط بانکی میان بانک‌های ایران و بانک‌های جهانی وجود نداشت و شرایط به گونه‌ای بود که ما به قرن نوزدهم رفته بودیم و همه معاملات از طریق صرافی‌ها انجام شده و تمامی کانال‌های بانکی و بیمه‌ای به روی ما بسته شده بود.

وی با اشاره به اینکه اگر حمایت مردم ایران نبود، دولت نمی‌توانست در برابر قدرت‌های بزرگ این موفقیت‌ها را به‌دست آورد، افزود: برای من جالب است که برخی می‌خواهند اعلام کنند ملت ایران و دیپلمات‌های ایرانی پیروز نبوده و امریکا و صهیونیست‌ها در این عرصه پیروز شده‌اند. کجا رفت غیرت و تعصب دینی؟ چرا نمی‌خواهید در برابر عظمت ملت ایران که یک موفقیت بزرگ تاریخی به‌دست آورده است، سرفرود بیاورید؟

هجمه‌های غیراخلاقی برخی رسانه‌ها در شأن ملت نیست

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه رسانه‌های ما اخلاق را مدنظر قرار دهند، گفت: آشوب و هرج و مرج رسانه‌ای را ملت ایران نمی‌پسندد و هجمه‌های غیراخلاقی برخی رسانه‌ها در شأن ملت بزرگ ایران نیست. روحانی با اشاره به اینکه امروز زنجیرهای تحریم گسسته شده است، تصریح کرد: امروز روابط بانکی خوبی میان بانک‌های ایران با بانک‌های جهانی یکی پس از دیگری گشوده می‌شود و نخستین قراردادهای ما با دیگر کشورها در زمینه ایجاد ارتباط بین بانک مرکزی ایران و بانک‌های این کشورها است.

رئیس جمهوری تأکید کرد: بازسازی و نوسازی بعد از یک ویرانی، زمان می‌برد. امروز موانع از مسیر کارآفرینان و سرمایه‌گذاران برطرف شده اما باید به این نکته دقت داشت که فقط سه ماه از اجرای برجام گذشته، اما برخی فکر می‌کنند 30 سال گذشته است. در این سه ماه ببینید چه گشایش‌های فراوانی ایجاد شده است؟ تعداد بسیار زیادی از کمپانی‌ها و بخش خصوصی خارجی روزانه به سمت ایران آمده و قراردادهای مهمی در حال امضا است.

وی با اشاره به اینکه صادرات نفت کشور قبل از اجرای برجام یک میلیون بشکه بود و امروز به بیش از دو میلیون بشکه ارتقا یافته است، گفت: امروز ایران جایگاه خود را در حوزه نفت بازستانده و در بخش هسته‌ای نیز شاهد حضور فعال ایران در خرید و فروش مواد هسته‌ای هستیم که تا چندسال پیش برای ایران منطقه ممنوعه به شمار می‌رفت. روحانی افزود: امروز و در فضای به‌وجود آمده پس از برجام می‌توانیم بهترین کالاها را با مناسب‌ترین قیمت در بازارهای جهانی خریداری کنیم.رئیس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه دولت به تلاش ملت ایران در این عرصه افتخار می‌کند، گفت: برجام ثمره تلاش ملت و هدایت‌های رهبری است و ما امروز در جایگاهی قرار داریم که باید از فضای به‌وجود آمده پس از برجام استفاده کنیم.

دوران رقابت‌های انتخاباتی به پایان رسیده

وی با اشاره به اینکه دوران رقابت‌های انتخاباتی به پایان رسیده و امروز همه باید در راستای توسعه و پیشرفت کشور تلاش کنند افزود: اگر نقدی بر برجام داشتیم برای زمانی بود که هنوز تصویب و تأیید نشده بود، اما امروز پس از تصویب و تأیید آن از سوی رهبری، مجلس و شورای عالی امنیت ملی زمان اجرا فرا رسیده و باید از این فرصت و فضا به بهترین شکل استفاده کنیم. روحانی با اشاره به اینکه چند کشور در اجلاس اخیر سازمان همکاری اسلامی به دنبال این بودند که صحنه را به گونه‌ای رقم بزنند که ایران در آن به عنوان کشوری حامی تروریست و مداخله گر در امور داخلی دیگر کشورها معرفی شود، گفت: به حول و قوه الهی توانستیم به گونه‌ای در این اجلاس حضور پیدا کنیم که در همه صحنه‌ها و سخنان رؤسای کشورها عکس این خواسته اتفاق افتاد و ما اعلام کردیم که دشمن اسلام صهیونیسم است و امروز جایگاه و عظمت این کشور و این ملت در جهان اسلام باقی است و روز به روز بر آن افزوده می‌شود.

امسال باید اقتصاد مقاومتی عملیاتی شود

رئیس‌ جمهوری با اشاره به سفارش یکی از مراجع تقلید در ایام نوروز مبنی بر اینکه «برجام دو» باید برجام اخلاقی در کشور باشد، گفت: ما باید امروز در فضای پسابرجام به دنبال اخلاق، احترام و کار و تلاش باشیم و در این سال ادب، راستگویی و خدمت به کشور مدنظر همگان قرار گیرد.

روحانی با اشاره به نام‌گذاری سال 95 به عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» از سوی رهبر معظم انقلاب و ابلاغ برنامه‌های بلند مدت در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: امسال باید همه دست به دست هم داده و دستورات رهبری را اجرا و اقتصاد مقاومتی را در کشور عملیاتی کنیم.

رئیس‌ جمهوری ادامه داد: اقتصاد مقاومتی به این معناست که ما بتوانیم صادرات غیرنفتی را نسبت به واردات غیرنفتی افزایش دهیم که در این راستا سال گذشته با تلاش دولت صادرات غیرنفتی بر واردات غیرنفتی پیشی گرفته است. رئیس شورای اقتصاد با تأکید بر تلاش در زمینه تأمین امنیت غذایی در کشور و برنامه دولت در سال 95 برای خرید 10 میلیون تن گندم از کشاورزان گفت: ما سال به سال در زمینه تولید محصولات کشاورزی و مواد غذایی به سمت خودکفایی حرکت می‌کنیم.

رئیس‌ جمهوری با اشاره به ضرورت تلاش در جهت جذب سرمایه‌های خارجی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری سرمایه‌گذاری خارجی در کشور آغاز شده و امروز ایران حرکت پرشتابی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی با دیگر کشورها پیش رو دارد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه توسعه راه‌آهن حرکت‌های خوبی در کشور صورت گرفته است، برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد را یکی از این اقدامات دانست که استان سمنان نیز از ثمرات آن بهره‌مند خواهد شد. روحانی افزود: نخستین خط آهن تهران به حومه در آینده‌ای نزدیک از تهران به ورامین، پیشوا و گرمسار متصل خواهد شد. در زمینه جذب سرمایه خارجی در بخش‌های مختلف و جذب سرمایه داخلی که یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی است، دولت گام‌های خوبی را تاکنون برداشته است.

برنامه‌های دولت برای توسعه استان سمنان

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، سمنان را یکی از استان‌های استراتژیک ایران توصیف کرد و گفت: سمنان چهار راه بزرگ اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب کشور است که برای تقویت این پیوند،تصمیمات بسیار خوبی در این سفر اتخاذ خواهیم کرد.

وی اظهارکرد: 350 میلیارد تومان برای پیشبرد طرح‌های بخش حمل و نقل این استان اختصاص داده ایم که تمامی این تصمیمات طی سال‌های 95 و 96 اجرایی خواهد شد. رئیس جمهوری سپس به طرح بلند مدت انتقال آب دریای خزر به استان سمنان اشاره و اظهار کرد: این طرح مباحث فراوانی را در رسانه‌ها به‌دنبال داشت، اما دولت طی ماه‌های آخر سال گذشته محیط زیست را مکلف کرد که مطالعات و اشکالات این طرح را بررسی کند و تقریباً 80 درصد از این مسائل انجام شده و 20 درصد مابقی نیز طی هفته‌های آینده بررسی خواهد شد.

روحانی تأکید کرد: می‌توان آب را از دریای خزر به سمنان منتقل کرد و در عین حال همه مسائل محیط زیستی را مد نظر قرار داد تا مشکلی به وجود نیاید.

رئیس جمهوری با بیان اینکه انتقال آب خزر به سمنان و همچنین آب خلیج فارس و دریای عمان به یزد و کرمان با سرمایه و کمک بخش خصوصی انجام خواهد شد، گفت: دولت نیز در این مسیر کمک‌های لازم را از طریق صندوق توسعه خواهد داشت و این طرح‌ها حساب شده و با در نظر گرفتن مسائل محیط زیستی عملیاتی می‌شود.

استواری نظام، نتیجه راهبری امام و خلف صالح ایشان است

رئیس جمهوری عصر دیروز نیز با علما، ایثارگران و برگزیدگان استان سمنان دیدار کرد. روحانی در این دیدار، انقلاب اسلامی را فخر و افتخار همه ایرانیان دانست و با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی با بهای سنگینی به دست ما رسیده و برای حفظ و تقویت آن باید فداکاری کرد، گفت: استواری امروز نظام اسلامی، نتیجه راهبری حضرت امام و خلف صالح ایشان رهبر معظم انقلاب است.

روحانی با اشاره به این که پیروزی بزرگ برجام نتیجه هدایت رهبری و حمایت مردم بود و باید از فرصت برجام برای آبادانی سریع تر ایران بهره برد، اضافه کرد: برای پیروزی اخلاق همه باید کنار هم باشیم و ما طرف خود و بد عهدی های او را می شناسیم و هوشیار خواهیم بود. وی خاطرنشان کردک دشمنان در طول دوران پس از انقلاب مشکلات زیادی برای همه بوجود آوردند که توانسته‌ایم از هر یک از آنها با موفقیت و سربلندی بیرون آییم و اگر فداکاری و ایثارگری شهیدان و ایثارگران در دوران انقلاب و دفاع مقدس نبود، نمی‌توانستیم به این موفقیت‌ها رسیده و کشور را حفظ کنیم.

به سمت تورم تک رقمی و رشد ۵ درصدی حرکت می‌کنیم

رئیس جمهوری در جلسه توسعه ظرفیت‌های اقتصادی استان سمنان، بهبود مداوم شرایط کشور را قطعی دانست و با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی، مبنا و باور دولت بوده و هست، گفت: اقتصاد مقاومتی منزوی و ریاضتی نیست؛ اقتصاد توانمند و پرنشاط است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی عصر‌ سه‌شنبه در این نشست با بیان اینکه ما پیش از ابلاغ اقتصاد مقاومتی به دنبال سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده‌ایم، گفت: اقتصاد مقاومتی مسیر درستی است که باید دنبال شود. این اقتصاد درون‌زا، برون‌نگر، قوی و توانمند بوده و ریاضتی نیست که براحتی بشکند.

وی افزود: باید اخلاق اسلامی را در کشور حاکم کنیم و در این کشور باید رشد، توسعه، پیشرفت و اشتغال جوانان توأم با فضای اخلاق باشد و با فساد و سوء استفاده، اقتصاد پیشرفت نخواهد کرد.

روحانی با تأکید بر اینکه «با حضور مردم، هر مشکلی از جمله اقتصاد حل شدنی است و ما به سمت تورم تک رقمی و رشد ۵ درصدی حرکت می‌کنیم»، روزآمد شدن بانک‌ها و سیستم‌های مالی کشور را ضروری خواند و گفت: با وجود رانت و فساد، رقابت و رشد اقتصادی ممکن نیست و بانک‌ها به منظور بهبود فضا برای کارآفرینان، به صحنه بیایند.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6194/2/125979/0

ش.د9500825

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات